dziecko24.pl - porady pediatryczne online

Logowanie: Rejestracja

Jesteś tutaj: Strona główna > Artykuły

Partnerzy Strategiczni

  • Polfa Warszawa
  • SymbioticPlus
  • Enteromax
Konkursy

Galeria zdjęć konkursowych

vivianne

» Zobacz inne zdjęcia

Kategoria: Rozwój dziecka

Gimnastyka dla zmysłów – o integracji sensorycznej


Dziecko z zaburzeniami integracji sensorycznej to dziecko, u którego stwierdzono więcej niż jeden z powyższych objawów. Warto jako rodzic mieć świadomość, że takie problemy nie zmniejszają wartości dziecka. Dziecko jest tylko dzieckiem, a rolą rodzica jest należyte sprawowanie opieki nad nim i wspieranie jego rozwoju. Nie bójmy się więc pytać specjalistów jeśli coś w rozwoju naszej pociech nas niepokoi. Jeśli podejrzewamy, że nasze dziecko zdradza jakieś dysfunkcje w zakresie SI to zadbajmy, żeby było ono poddane badaniu przez wykwalifikowanego terapeutę integracji sensorycznej. Wyniki takiego badania wykażą, czy proces integracji sensorycznej jest zaburzony czy nie oraz przedstawi obszary, w jakich te problemy występują. Zdiagnozowanie zaburzenia w zakresie SI to pierwszy krok w pracy nad ich wyeliminowaniem i ułatwieniem uczenia się dziecku wielu nowych rzeczy i startu w prostsze życie. W niektórych województwach u dzieci w wieku przedszkolnym przeprowadzane są testy, które pozwalają takie dysfunkcje wychwycić, a potem poprzez wprowadzenie u nich terapii w zakresie SI pozwalają na ich wyeliminowanie. Społeczna akcja czy też indywidualne starania wymagają jednak zawsze dużego wsparcia rodziców, którzy umieją go udzielić swoim pociechom.

ĆWICZENIA W ZAKRESIE INTEGRACJI SENSORYCZNEJ

Ćwiczenia w zakresie integracji sensorycznej nie oznaczają ćwiczeń konkretnych umiejętności. Nie jest to główny cel tego typu terapii. Dziecko z zaburzeniami w zakresie utrzymania równowagi nie będzie chodziło po równoważni, łapało piłkę czy podskakiwało na jednej nodze. W terapii SI stosowane są raczej aktywności rozwijające podstawowe umiejętności, które umożliwią dziecku nauczenie się efektywne powyższych czynności np. łapania piłki czy skupiania uwagi. Bywa jednak i tak, że dziecko może być poddane ćwiczeniom konkretnych czynności ruchowych. Może to mieć miejsce w przypadku dzieci, u których wyćwiczenie takich umiejętności jest kluczowe dla rozwoju jego poczucia wartości oraz stosunków z rówieśnikami. Wskazane mogą być dodatkowe zajęcia ruchowe, które są niezmiernie ważne ale nie są równoznaczne z aktywnościami z zakresu Integracji Sensorycznej.

MOTYWACJA KLUCZEM DO SUKCESU W TERAPII SI

Ważnym aspektem terapii Integracji Sensorycznej jest motywacja dziecka. Jest ona bardzo ważna już przy doborze ćwiczeń. Kiedy są one przyjemne dla dziecka tym chętniej je ono wykonuje i ta motywacja jest widocznie większa. Niektórym dzieciom terapeuta pozostawia wiele swobody przy wyborze zabaw i ćwiczeń. Innym dzieciom, które mają trudności z wybraniem odpowiedniej aktywności terapeuta może zaproponować dużą ilość zabaw przez siebie wyselekcjonowanych. W każdym przypadku dziecko zachęcane jest jednak do czynnego udziału w zabawie, bo umożliwia to mu bardziej dojrzałe i lepiej zorganizowane przetwarzanie informacji sensorycznych. Sale do terapii integracji sensorycznej wyposażone są zwykle w różnorodny sprzęt taki jak: zjeżdżalnie, platformy do huśtania, liny do wspinania, koła do wskakiwania, trapezy do huśtania. Dla dziecka terapia jest zabawą i może taką wydawać się dorosłym. Ale jest to jednocześnie ciężka praca, bo pod kierunkiem wykwalifikowanego terapeuty dziecko jest w stanie osiągnąć sukces, który prawdopodobnie byłby niemożliwy w całkowicie spontanicznej zabawie. Faktem jest, że wiele dzieci z problemami Integracji Sensorycznej nie potrafi bez pomocy bawić się efektywnie i w sposób zorganizowany. Tworzenie atmosfery zabawy nie służy jedynie przyjemności. W takiej atmosferze dziecko jest bardziej zaangażowane w aktywności i robi większe i szybsze postępy niż dziecko niezaangażowane.

Większość dzieci bardzo chętnie uczestniczy w terapii i z niecierpliwością na nią oczekują, ale warto być świadomym, że nie każde spotkanie z terapeutą musi być tak samo efektywne. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta – dzieci tak jak my dorośli mają lepsze i gorsze dni.

Należy pamiętać, że niektóre zaburzenia utrudniają dziecku zabawę z wykorzystaniem sprzętu i powodują, że zabawy przyjemne dla większości dzieci dla niego takimi nie są. Dlatego też, dla niektórych dzieci początki terapii mogą być trudne. Duże doświadczenie terapeuty to szansa na znalezienie zachęty czy sposobu na sprowokowanie dziecka do określonych aktywności, zabaw.

EFEKTY TERAPII SENSORYCZEJ

Pozytywne efekty terapii oznaczają, że dziecko jest w stanie w sposób bardziej efektywny automatycznie przetwarzać i wykorzystywać skomplikowane informacje sensoryczne. Ma to swoje odbicie w życiu codziennym dziecka. Poprawa koordynacji ruchowej rzutuje w wykonywaniu czynności w zakresie małej i dużej motoryki. Dziecko z nadwrażliwością lub słabą reaktywnością na bodźce sensoryczne lepiej się zachowuje i przejawia poprawę w relacjach z rówieśnikami oraz zwiększonego poczucia własnej wartości. W miarę poprawy efektywnego funkcjonowania układu nerwowego niektóre dzieci osiągają postępy w rozwoju mowy, inne w umiejętnościach szkolnych. Bardzo często rodzice stwierdzają, że ich dziecko jest lepiej zorganizowane, skoncentrowane, pewniejsze siebie i łatwiejsze we współżyciu.

MONITOROWANIE POSTĘPÓW W ZAKRESIE INTEGRACJI SENSORYCZNEJ

W trakcie terapii postępy dziecka monitorowane są przez wykonywanie różnego rodzaju testów, jak również obserwację w zachowaniu dziecka. Zwykle badania kontrolne wykonywane są co 3-6 miesięcy. Terapia zwykle trwa od 1 roku do 2 lat, ale jej długość całkowicie zależy od stopnia nasilenia i rodzaju zaburzeń oraz tempa zachodzących postępów. Sesje terapeutyczne odbywają się zazwyczaj 1-2 razy w tygodniu i trwają 45-60 minut w zależności od możliwości czasowych terapeuty/ośrodka oraz od potrzeb dziecka.


Autor: Redakcja dziecko24.pl


« Poprzednia 1 | 2 Następna »

Zobacz podobne materiały:

Jesień nie musi być nudna!

Przygnębia cię jesień? Pamiętaj, że jako rodzic przekazujesz swoje nastawienie najmłodszemu domownikowi. Czas zatem już skończyć z narzekaniem na koniec lata i pokazać maluchowi, że jesień może być naprawdę zabawna!

zobacz »

Dobra bajka w TV cz.I

Większość z nas posiada w domu telewizor i oczywiście chętnie go włączamy. Kiedy jednak na świat przychodzą dzieci, zastanawiamy się, czy jest to dobry sposób na zapewnienie im porcji rozrywki i zajęcia czasu. Odpowiadamy – jest, pod...

zobacz »

Gdy dziecko będzie miało... dziecko cz. I

Na polskie ekrany kinowe na początku tego roku wszedł film o nastolatce zachodzącej w ciążę. Choć dla wielu widzów kolejne sceny mają zapewnić chwile rozrywki, są też tacy, którym film przypomina lub będzie przypominać sceny ze...

zobacz »

Kontrowersje: karmienie piersią kilkulatka

Są tematy, które wywołują u rodziców silne emocje – głównie z powodu skrajnych opinii dotyczących poruszanej sprawy. Do takich wątków z pewnością należy karmienie piersią… kilkuletnich dzieci. Zanim wyrobimy sobie opinię na ten...

zobacz »

Zobacz podobne pytania:

Witam. Czy przy anginie występuje także kaszel? Pozdrawiam.

zobacz »

Dzień dobry. Piszę z zapytaniem, ile 2-letnie dziecko powinno pić mleka? Synek pije rano szklankę, wieczorkiem kakao też szklankę, zdarza się, że po południu woła mleczko, czy to nie za dużo? Proszę o radę. Dziękuję.

zobacz »

Tagi: